-بســـیاری تصـــور میکننـــد کـــه ســـیاه شـــدن روغـــن دلیـــل خـــراب شـــدن آن اســـت در صورتـــی کـــه عکـــس آن صـــادق اســـت یعنـــی اگـــر در یـــک دســـتگاه ســـالم روغـــن پـــس از مدتـــی اســـتفاده ســـیاه نشـــد بایـــد آن را تعویـــض نمـــود. در یـــک موتـــور ســـالم زود ســـیاه شـــدن روغـــن بـــه علـــت خاصیـــت پـــاک کنندگـــی روغـــن موتـــور اســـت. یعنـــی مـــاده افزودنـــی پـــاک کننـــده در روغـــن موتـــور، دوده حاصـــل از احتـــراق را در خـــود بـــه صـــورت معلـــق نگـــه مـــیدارد و طبعـــا ســـیاه میشـــود. اگـــر روغـــن موتـــور شـــما دیـــر ســـیاه شـــده بایـــد نگـــران شـــد، بدیـــن معنـــی کـــه روغـــن قـــدرت جـــذب و معلـــق نگـــه داشـــتن دودههـــا و مـــواد زائـــد را نـــدارد و ایـــن دودههـــا و آلودگیهـــا روی قطعـــات موتـــور و لابـــه لای آنهـــا تـــه نشـــین شـــده و باعـــث روغن ســـوزی بیـــش از انـــدازه و کاهـــش تراکـــم گاز و کشـــش موتـــور خواهـــد شـــد. در اســـتفاده از روغـــن موتـــور فرامـــوش نکنیـــد کـــه رنـــگ روغـــن بـــه تنهایـــی مـــاک مناســـبی بـــرای تشـــخیص کیفیـــت روغـــن موتـــور نیســـت و تشـــخیص آن تنهـــا بـــا آزمایشهـــای مخصـــوص توســـط افـــراد متخصـــص امـــکان پذیـــر اســـت.
بنابرایـــن اگـــر رنـــگ روغنتـــان پـــس از مدتـــی کارکـــرد تغییـــر نکـــرد بـــه ایـــن معناســـت کـــه ایـــن روغـــن توانایـــی انتقـــال مـــواد زائـــد و رســـوبات از لا بـــه لای قطعـــات را نـــدارد و در نتیجـــه نامناســـب اســـت.
-برخـــی میگوینـــد همـــه روغنهـــا لجـــن میســـازند. لجـــن معمـــولا از روغـــن اکســـید شـــده و ســـایر آلودگی هـــای موتـــور کـــه جـــذب روغـــن میشـــوند، تولیـــد میشـــود. بهتـــر اســـت از روغنهـــای بـــا کیفیـــت بـــالا اســـتفاده کنیـــد کـــه میتواننـــد آلودگیهـــای موتـــور را بـــه خوبـــی در خـــود بگیرنـــد و تبدیـــل بـــه لجـــن هـــم نشـــوند. همچنیـــن شـــایع شـــده اســـت کـــه روغن هـــای پارافینـــی بیشـــتر لجـــن میســـازند. ایـــن شـــایعه بـــه خاطـــر شـــباهت حالـــت مومـــی لجـــن بـــه مومـــی بـــو ِ دن پارافیـــن رواج یافتـــه اســـت، در حالـــی کـــه بســـیاری از روغنهـــای امـــروزی پارافیـــن دارنـــد. پارافیـــن بـــه روغنهـــای پایـــه نفتـــی، ثبـــات، کارایـــی و طـــول عمـــر میبخشـــد.
-برخـــی بـــه اشـــتباه میپندارنـــد کـــه کـــم شـــدن حجـــم روغـــن موتـــور پــس از دوره مصــرف بــه خــودی خــود نشــانه ایــراد در خــودرو یــا روغــن اســـت امـــا بهتـــر اســـت بدانیـــد کـــه کـــم کـــردن تـــا ســـقف 20درصـــد حجــم روغــن ورودی، کاملا طبیعــی بــوده و در صــورت اســتفاده از روغنــی بـــا ویســـکوزیته مناســـب و حداقـــل هیدروکربنهـــای ســـبک، کـــم شـــدن بیـــش از انـــدازه میتوانـــد بـــه یکـــی از دلایـــل زیـــر بـــه وجـــود آمـــده باشـــد:
1-ساییدگی یا چسبندگی رینگ پیستون خودرو
2-اشکال در آببندی و سوپاپها
3-چسبندگی سوپاپها و گایدها
4-نشت روغن از طریق آببندهای میل لنگ و میل سوپاپ