مینرال (Mineral)
روغنهـــای مینـــرال یـــا ارگانیـــک یـــا پایـــه معدنـــی کـــه بـــر پایـــه نفـــت خـــام ســـاخته میشـــوند از ســـادهترین روغـــن موتورهـــا محســـوب میشـــوند کـــه افزودنـــی چندانـــی ندارنـــد و بیشـــتر وظیفـــه روانـــکاری را بـــر عهـــده دارنـــد. ایـــن دســـته شـــناخته ترین نـــوع روغـــن بـــرای مـــا هســـتند کـــه از گذشـــته در خودروهـــا مـــورد اســـتفاده قـــرار میگرفتهانـــد.
معمـــو ًلا روی جعبـــه و ظـــروف روغن هـــای مینـــرال چیـــزی از مینـــرال بـــودن آنهـــا نوشـــته نشـــده و بـــا ایـــن حســـاب و کمـــی دقـــت در مییابیـــم کـــه درصـــد بالایـــی از روغنهـــای موجـــود در بـــازار از نـــوع مینـــرال هســـتند.
تمام سنتتیک (Full Synthetic)
روغـــن موتورهـــای تمـــام ســـنتتیک از ترکیبـــات شـــیمیایی یـــا پولیمراســـیون هیدروکربنهـــا درآزمایشـــگاه تولیـــد میشـــوند و نـــه بـــا تصفیـــه نفـــت خـــام. ایـــن نـــوع روغـــن اولیـــن بـــار بـــرای موتورهـــای جـــت بـــه کار گرفتـــه شـــد کـــه بـــه دلیـــل مزایایـــی کـــه نســـبت بـــه نـــوع مینـــرال داشـــتند جایـــگاه ویـــژهای پیـــدا کردنـــد و بـــه عنـــوان روغـــن موتـــور خـــودرو هـــم مـــورد اســـتفاده قـــرار گرفتنـــد. عیـــب ایـــن روغنهـــا نیـــز قیمـــت بـــالا و عـــدم تطابـــق کامـــل بـــا موتورهـــای بـــا تکنولـــوژی قدیمـــی اســـت.
نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)
روغنهـــای نیمـــه ســـنتتیک مخلوطـــی از روغنهـــای ســـنتتیک و مینـــرال (ارگانیـــک) اســت. ایــن روغــن در شــرایط ســخت نظیــر دماهــای بــالا و یــا بــار زیــاد عملکــرد بهتــری نســـبت بـــه نـــوع مینـــرال داراســـت و قیمـــت آن نیـــز کمـــی بیشـــتر از مینرالهاســـت.
مزیت روغنهای سنتتیک:
1-کاهش مصرف روغن به دلیل عمر بیشتر روغن
2-غیر خورنده و غیر سمی بودن
3-تبخیر شوندگی پایین
4-کاهش مصرف سوخت تا 2.4 درصد
5-مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا
6-ویسکوزیته بالا
7-ثبات شیمیایی پایدار
8-طول عمر بالا
9-حفظ ثبات در برابر حرارت زیاد